zondag 3 juni 2018

Week 9 done: up to graduation


Ook hier ging de aanslag in Luik niet onopgemerkt voorbij: iedereen informeerde wat er was gebeurd, waar Luik zich situeerde t.o.v. Gent en uitte medeleven. Hard en gruwelijk nieuws dat nog maar eens aantoont hoe gevaarlijk ons werk is. Ondertussen gingen de lessen natuurlijk verder: voor wie de film 'Captain Phillips' heeft gezien over de kaping van het schip 'Maersk Alabama' door Somalische piraten, ik kreeg deze week echte beelden te zien en we bespraken de case met de FBI negotiator die de onderhandelingen deed. Zoals altijd is het echte verhaal beter dan de film! Ook de Boston Marathon aanslag was één van de onderwerpen die aan bod kwam. Vrijdag ontvingen we ook ons borstnummer voor de Yellow Brick Road. Maandagochtend om 9 uur beginnen we eraan, in golven volgens snelheid. Supporter voor 499!


Iedereen begon deze week te beseffen dat het einde in zicht is. Er werden al praktische afspraken gemaakt en verspreid voor de laatste week over Graduation en over de terugkeer. Ik laat jullie nog even kennismaken met Hogan's Alley: een plein, een cinema, enkele winkels, een garage, een parking met verschillende auto's, enkele huizen ... alleen er woont en werkt niet echt iemand. Welkom in het trainingsdorp (ja dorp) van de FBI waar er kan geoefend worden met FX-munitie, blank munitie of gewoon droog. Levensecht en best realiseerbaar. Onvoorstelbaar dat we in België niet iets dergelijks hebben dat maar in de buurt komt. 

Toegangsweg naar het trainingsdorp Hogan's Alley

Woensdagavond was het ook Silent Auction: veiling voor het goede doel, de vereniging C.O.P.S. , die nabestaanden van gesneuvelde politiemensen ondersteunt (zorgden voor de COPS Kids Day waarover ik eerder vertelde). De bedoeling was dat wij zelf voor voorwerpen zorgden die we dan veilden onder onze studiegenoten. Een Belgisch ceremonieuniform en enkele kepies zullen voortaan ergens in een Amerikaans politiebureau uitgestald worden. Ik bood op een mooi gegraveerd burgerholster en schonk onze "nalatenschap" in de vorm van een straatnaambord met opschrift "FBI NA 272" aan de 'Boardroom'.


We kregen deze week ook nog een mooi souvenir van de klas 'Critical Incident Leadership' waarvan de docent mij in ieder geval zal bijblijven. Bedankt Vince!


Ondertussen aan het thuisfront contacteerde Het Laatste Nieuws de zone met vraag om een artikel te brengen over de opleiding hier (n.a.v. een tweet van het korps over International Night). We komen genoeg slecht in de media, dus mag goede pers ook wel eens. Het artikel verscheen in de weekendkrant van zaterdag 2 juni. De Amerikaanse collega's vonden het een leuk artikel: gelukkig voor hen kan Google online vertalen 😁. 


Ik wil nog even wat fauna en flora delen: tijdens het lopen kom je hier behalve de alomtegenwoordige eekhoorns ook herten tegen en soms zie je een bosmarmot (of groundhog). Dat zal ik moeten missen als ik thuis ga lopen.




Op zondag bezochten we nog het Smithsonian Air & Space Museum bij Dulles Airport met wellicht de grootste verzameling vliegende tuigen. Naast enkele van de eerste vliegtuigen, staat er een exemplaar van de Concorde, het beruchte spionagevliegtuig SR-71 Blackbird, de 'Enola Gay' die de eerste atoombom wierp op Hiroshima en de Space Shuttle Discovery. Echt de moeite waard! Ondertussen behaalde mijn zoon deze week zijn blauwe gordel in judo. Flink gedaan jongen! De laatste vijf dagen staan voor de boeg. Ik zal nog volop genieten van het einde van dit avontuur, maar ik mis jullie en kijk ernaar uit om terug thuis te komen!

Knutselen aan mijn bom tijdens 'Counterterrorism'
Bij de Space Shuttle "Discovery"
Lopen bij 28 graden en 85% luchtvochtigheid is geen zacht eitje










Geen opmerkingen:

Een reactie posten